Podstawy SEO. Jak generować ruch organiczny z Google?
Zaczynamy dział Kompleksowego Kursu Marketingu Cyfrowego poświęcony tematowi SEO, czyli optymalizacji stron internetowych pod kątem dostosowania do algorytmów wyszukiwarek (Search Engine Optimization). W dziale tym dowiesz się, co konkretnie musisz zrobić na swojej stronie internetowej, żeby przyciągnąć tzw. ruch organiczny, czyli pochodzący z wyników wyszukiwania. Mówiąc wprost, dowiesz się, co należy zrobić, żeby Twoja strona znajdowała się wysoko na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, czyli SERP (Search Engine Result Page). W tej lekcji poznasz podstawy SEO oraz dowiesz się, jak generować ruch organiczny na Twoją stronę internetową..
Dlaczego większość stron internetowych w ogóle nie dostaje ruchu organicznego?
Według statystyk około 91 procent wszystkich witryn internetowych na całym świecie nie generuje żadnego ruchu organicznego. Po prostu w żadnych wynikach wyszukiwania nie pojawiają się one na żadnym z czołowych miejsc. Co jest tego przyczyną?
Powód nr 1: Szukanie „dróg na skróty”.
Powodem numer jeden jest to, że właściciele tych witryn próbują dróg na skróty, magicznych sposobów, które mają pomóc im uzyskać mnóstwo ruchu. Tyle, że te sposoby nie działają. Możesz od razu założyć, że wszystkie tricki generowania ruchu organicznego, nazywane czasem Black Hat SEO, po prostu nie działają. Algorytmy wyszukiwania Google są właśnie dlatego tak skomplikowane, tak głęboko utajnione i tak często aktualizowane, że ich głównym celem jest wykrywanie i eliminowanie takich oszukańczych praktyk. Mogą zadziałać przez chwilę, ale przy najbliższej aktualizacji Google ryzykujesz, że Twoja witryna nie tylko straci swoją pozycję, ale zostanie dodatkowo ukarana obniżeniem rankingu i cały Twój oparty o nią biznes może upaść.
Żeby generować ruch organiczny musisz więc nastawić się na sposób myślenia długodystansowca, budowę pozycji strony przez dłuższy czas i stałe tworzenie wartościowej zawartości dla użytkowników swojej witryny, aby chcieli pozostawać na Twojej stronie dłuższy czas i potem znów do niej powracać. Jest to jeden z kluczowych czynników dla Google, które uzyskuje w ten sposób sygnały, że twoja witryna posiada wartościowe dla użytkowników treści i warto pokazywać ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Budujesz w ten sposób autorytet swojej witryny i podnosisz jej ranking, co wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Tak więc długoterminowy sposób myślenia i poświęcanie czasu na podstawy SEO, to klucz do generowania ruchu organicznego.
Powód nr 2: Brak regularnego umieszczania wartościowych treści.
Drugim powodem, dla którego ludzie nie otrzymują ruchu organicznego na swoje strony internetowe, jest to, że nie umieszczają na nich nowych unikalnych treści.
Zazwyczaj tworzenie treści na stronę internetową zaczyna się od analizy słów kluczowych jakie potencjalni użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, a następnie na umieszczeniu na swojej stronie internetowej wpisów, artykułów, czy innych materiałów na te słowa kluczowe nakierowanych. Tymczasem w obrębie jednej niszy są to te same frazy i w efekcie powstają treści niewiele różniące się od siebie i nie stanowiące rzeczywistej wartości dla użytkowników. Po przeczytaniu pierwszych kilku z przykładowych stron, pozostałe zwykle nic nowego nie wnoszą.
Jeśli więc masz już bloga lub masz artykuły na swojej stronie internetowej, odświeżaj je, aktualizuj, dodawaj nowe informacje i twórz kolejne z coraz bardziej wartościowymi treściami. W ten sposób będziesz wysyłał kolejne sygnały do Google, że masz nowe treści o wysokiej wartości, a dzięki temu Twój ranking Google będzie jeszcze lepszy. Bardzo skuteczną strategią jest tutaj np. tworzenie nowych treści wokół tematów pobocznych w Twojej niszy rynkowej, ale o tym będziemy rozmawiać w dalszej części kursu.
Zapamiętaj więc, że tworzenie treści pod kątem najważniejszych fraz kluczowych w Twojej niszy rynkowej jest naprawdę kluczowe, ale zawsze pamiętaj, aby dodawać jak najwięcej nowych unikalnych treści, a będziesz się pozycjonował jeszcze szybciej i uzyskasz jeszcze większy ruch organiczny na swoją stronę internetową.
Powód nr 3: Słaba czytelność strony.
Trzeci powód, dla którego większość witryn nie uzyskuje ruchu organicznego, to mała czytelność. Dotyczy to zarówno czytelności dla ludzi, jak i dla robotów Google. Wynika to zarówno ze zbyt trudnego języka, jak i nieczytelnej struktury treści. Jeśli piszesz treści, w których starasz się wykazać, że jesteś znawcą, fachowcem, ekspertem w swojej niszy, to naturalne jest używanie specjalistycznej terminologii. Ale efekt jest zwykle taki, że tylko dezorientują one odbiorców, którzy wchodzą na Twoją stronę szukając informacji. Pisz więc tak prostym językiem jak tylko potrafisz.
Jeśli masz dziecko, najlepiej koło 11 lat, poproś, żeby przeczytało tekst i powiedziało Ci, czy go rozumie. To wbrew pozorom bardzo dobry test. 11-latek ma już dość wiedzy o świecie, żeby zrozumieć prosto i logicznie przedstawioną informację, a pogubi się w niejasnej i zbyt skomplikowanej. Pisząc prostym językiem i tłumacząc swoje treści, czynisz je bardziej unikalnymi i przyjaznymi dla odbiorcy.
Do tego zachowaj klarowność tekstu. Pisz krótkimi zdaniami, dziel tekst na akapity, stosuj nagłówki, listy, cytaty, a dzięki temu sprawisz, że ludzie będą bardziej skłonni spędzać więcej czasu na Twojej stronie internetowej, co doprowadzi do wyższego rankingu Google i dalszego do zwiększenia ruchu na Twoją stroną internetową.
Powód nr 4: Niewłaściwy dobór słów kluczowych.
Czwartym powodem, dla którego na niektóre witryny nie trafia ruch z Internetu, jest to, że nie zawierają właściwych słów kluczowych do budowy rankingu. Co mam na myśli? Cóż, niemal każdy w danej niszy rynkowej chce pozycjonować się na podobne frazy, np. „jak schudnąć bez wysiłku”, „jak zarobić więcej pieniędzy”, „jak zdobyć więcej klientów”, „najlepszy towar”, „najtańsze usługi”, i tak dalej i tak dalej. Są to bardzo ogólne frazy. Oczywiście Ty też pewnie chciałbyś, czy chciałabyś mieć wysoką pozycję w Google na takie słowa kluczowe. Ale problem z tym polega na tym, że o to samo stara się mnóstwo innych stron internetowych, w tym takie, które już mają wysoki ranking i są znakomicie pozycjonowane. Więc zamiast tracić energię na walkę z konkurencyjnymi stronami, dużo lepiej jest skoncentrować siły
się na inteligentniejszym doborze słów kluczowych. W tym kursie omówimy dokładnie co i jak należy zrobić, teraz tylko wspomnę Ci, że chodzi o tak zwane „Long tail keywords”. Co to takiego? To słowa kluczowe, na które niewiele stron się pozycjonuje, ale które wciąż są wyszukiwane. Na te słowa dużo łatwiej zyskasz wysoki ranking w Google i skierujesz ruch na swoją stronę internetową.
Powód nr 5: Brak odpowiedniej ilości backlinków.
A piąty i ostatni powód, dla którego na strony internetowe nie trafia ruch organiczny, jest taki, że po prostu ich właściciele próbują robić wszystko sami. Nie współpracują z innymi firmami w swojej niszy. Nie budują żadnych backlinków, czyli linków prowadzących z innych stron, do ich własnej, a budowanie linków od innych stron internetowych w Twojej niszy jest jednym z najważniejszych czynników koniecznych, żeby awansować w wyszukiwarce Google. Jeśli bowiem jakaś popularna witryna internetowa łączy się z Twoją stronę internetową, to mówi Google, że jesteś w stosunku do niej wyżej, że jesteś wartościową stroną internetową i na pewno warto zobaczyć, co na swojej stronie internetowej zamieszczasz.
Podsumowanie tej lekcji:
Podsumowując tę lekcję, w której omawialiśmy podstawy SEO, poznałeś pięć najważniejszych powodów, dla których na strony internetowe nie trafia ruch organiczny:
- Krótkoterminowe myślenie i szukanie „dróg na skróty”.
- Brak regularnego umieszczania wartościowych treści.
- Mała czytelność treści dla ludzi i robotów Google.
- Niewłaściwy dobór fraz kluczowych do pozycjonowania.
- Brak budowania backlinków.
Znamy już pięć najważniejszych elementów stanowiących podstawy SEO, więc w dalszej części tego kursu zadbamy o to, żebyś wykorzystał w praktyce wiedzę, jak generować ruch organiczny .
Zapraszam Cię do kolejnej lekcji!
Funkcja trackback/Funkcja pingback