Skuteczne SEO. Dobór słów kluczowych.
W tej części kursu Skuteczne SEO skupimy się na metodologii i narzędziach, które pozwolą nam na właściwy dobór słów kluczowych.
Z poprzedniej lekcji wiesz już, że niewłaściwy dobór słów kluczowych jest jednym z 5 głównych powodów, dla którego strony nie dostają ruchu organicznego.
Omówimy więc cały proces wyboru właściwych słów dla Twojej niszy rynkowej i narzędzia, jakie do tego celu możesz wykorzystać. Większość skutecznych narzędzi jest płatna, starałem się więc dobrać takie, które mają bezpłatne opcje, lub ich koszt jest stosunkowo niewielki. Jeśli jednak zdecydujesz się je wykupić, zrób to przez linki, które zamieszczam. Otrzymasz dzięki temu dodatkowe bonusy i materiały Premium.
Nie popełniaj powszechnego błędu, który polega na ty, że stworzysz jakąś treść i będziesz oczekiwać, że ludzie zaczną jej szukać i znajdować Twoją stronę. To świadczy o niezrozumieniu mechanizmu działania wyszukiwarek. Żeby ludzie zaczęli Cię znajdować, musisz stworzyć treść, której już szukają. A potem uczynić ją lepszą, bardziej dopasowaną do funkcjonowania wyszukiwarek i o wyższym autorytecie niż treści konkurencji. W ten sposób pojawisz się na szczycie wyników wyszukiwania i przejmiesz ruch organiczny z danego słowa kluczowego. Wszystko to będzie omówione w kolejnych lekcjach tego kursu.
UWAGA!
Od razu bardzo ważna uwaga. Nie próbuj od razu pozycjonować się na najbardziej popularne frazy. To nie na tym polega skuteczne SEO. Nie uda Ci się to, jak długo Twoja witryna nie ma zbudowanego odpowiednio wysokiego autorytetu. Pamiętaj o myśleniu długoplanowym. Pozycjonuj się na Long Tail Keywords, czyli dłuższe słowa kluczowe. Z uzyskanych z analiz rezultatów wybierz takie frazy, które generują jeszcze istotny ruch, ale zaczynaj od dołu. Najlepiej, jakby były to frazy o miesięcznym wolumenie wyszukiwań minimum 100, a poniżej 1000.
Dobór słów kluczowych.
Żeby zacząć tworzyć właściwą treść, wpisy, artykuły, materiały video itd., które będą Ci generowały ruch organiczny, musisz wiedzieć, czego ludzie szukają w obrębie Twojej niszy rynkowej.
Wpisując w pasek wyszukiwarki jakąś frazę ogólną, dotyczącą Twojej działalności otrzymujesz tylko informację o ilości uzyskanych wyników.
Przykładowo dla frazy „henna do włosów” Google pokazuje blisko 6 000 000 wyników. Jest to jednak wyłącznie informacja na temat ilości stron, które Google zindeksował, jako zawierające taką frazę. Z tej informacji nie wynika, jaka jest ilość zapytań, czyli jaki ruch organiczny jesteś w stanie z tej frazy kluczowej wygenerować. Nie wynika stąd też, jak silna jest konkurencja i czy ta fraza w ogóle warta jest zachodu.
Skuteczne SEO – Planer słów kluczowych.
Pierwszym narzędziem, jakie możemy wykorzystać do sprawdzenia ilości zapytań jest Planer słów kluczowych. Jest to bezpłatne narzędzie udostępnione przez Google na koncie Google Ads, służącym do zarządzania płatnymi kampaniami reklamowymi. Żeby więc uzyskać do niego dostęp, musisz posiadać takie konto i odpowiednio je skonfigurować. Cały ten proces jest omówiony szczegółowo w module tego kursu dotyczącym SEM (Search Engine Marketing), czyli płatnym kampaniom reklamowych w wyszukiwarkach.
Po zalogowaniu się na swoje konto Google Ads, z górnego menu wybierz Narzędzia i ustawienia, a następnie z sekcji Planowanie wybierz Planer słów kluczowych. Wybierz Poznaj nowe słowa kluczowe i kliknij na strzałkę w dole ekranu.
Dalej wpisz frazę „henna do włosów”…
…i powinieneś uzyskać mniej więcej taki wynik:
Jak widzisz, przy pomocy tego narzędzia możesz uzyskać przybliżoną informację, jakiego rzędu jest średnia miesięczna ilość wyszukiwań danej frazy. Pozostałe informacje odnoszą się do płatnych kampanii reklamowych i z punktu widzenia SEO są dla nas nieistotne.
Możesz teraz pobrać uzyskane wyniki w postaci pliku .csv. Po zaimportowaniu do Excel’a, dane wyglądają tak:
Skuteczne SEO – Ubersuggest.
Drugim narzędziem, które znakomicie się sprawdza w SEO jest Ubersuggest, dostępny pod adresem https://neilpatel.com/ubersuggest.
Również jest to narzędzie bezpłatne, oferuje za to znacznie więcej możliwości niż Planer słów kluczowych. Będziemy je jeszcze bardziej szczegółowo omawiać w kolejnych częściach tego kursu.
Wybieramy jako język i kraj Polish/Polski, a następnie wpisujemy w pasek wyszukiwarki naszą frazę „henna do włosów„.
Z menu Ubersuggest po lewej stronie wybieramy Keywords ideas i uzyskujemy następujące wyniki w zakładce Suggestions…:
…oraz w zakładce Related. Od razu wyeksportuj je do plików .csv.
Zwróć uwagę, że dane co do ruchu w tych zakładkach nieco się różnią, ale nie zwracaj na to uwagi i traktuj po prostu jako wskaźnik. Informacje po prawej stronie również na razie zignoruj, zajmiemy się nimi w kolejnych lekcjach.
Wynik analizy
Masz więc obecnie 3 pliki .csv uzyskane z Planera słów kluczowych i Ubersuggest. Zestawmy ich wyniki w jednej tabeli. Usuńmy wszystkie wyniki powyżej 1000 lub poniżej 100 wyszukiwań miesięcznie. Usuńmy też wszystkie pozostałe dane poza samymi frazami. Powinieneś uzyskać taki oto wynik:
Uzyskałeś zatem 37 fraz kluczowych, na które powinieneś obecnie zacząć tworzyć treści. Każda z tych fraz jest wyszukiwana od 100 do 1000 razy miesięcznie. Zwróć też uwagę, że niektóre z nich zawierają błędy, literówki. Wykorzystaj to, umieszczając je odpowiednio w swoich treściach.
Podsumowanie tej lekcji:
Podsumowując tę lekcję, w której omawialiśmy skuteczne SEO, poznałeś dwa bezpłatne narzędzia, które pozwolą Ci wybrać właściwe frazy kluczowe do pozycjonowania Twojej strony internetowej i generowania ruchu organicznego: Planer słów kluczowych i Ubersuggest, wykonałeś też pierwszą analizę i uzyskałeś frazy do pozycjonowania. W dalszym ciągu jednak nie wiesz, które z nich wybrać, jak silna jest konkurencja i czy ta fraza w ogóle daje szansę na pokazanie się na pierwszej stronie w Google. W kolejnej lekcji poznasz narzędzie, które pozwoli Ci uzyskać te informacje.
Zapraszam Cię do kolejnej lekcji!